måndag 2 november 2015

Växterna får vintertäckning

I helgen har vi jobbat med att lägga på löv och gräs på rabatter och under buskar och träd. Vi arbetade med vår Stiga Park traktor som gjorde jobbet väldigt lätt (i jämförelse med hur mycket tid det tar att hand räfsa). Den nya slaghackan monterades där fram och uppsamlaren där bak.  Sen körde Per runt och hackade sönder både ängsgräs och löv från lindarna.  Han dumpade materialet där det behövdes och jag la ut materialet på rabatter samt under träd och buskar.

Traktorn fullt utrustad! Så skönt att ha hittat ett sätt att ta hand om alla löv och ängsområdena. 

Så här såg det ut när vi hållit på ett tag.

Jag petade in löv ordentligt i häcken med krattskaftet. Nu får maskarna ordentligt med mat i vinter.


Perennerna i tvilling-rabatterna klipptes ner i etapper till småbitar. Och så på med löv/gräs blandningen även där. Det sägs att man inte ska klippa perenner förrän till våren, men jag har ganska stora växter och de lägger sig gärna när de vissnar. Därför tycker jag att det är bättre att kapa redan nu, så det är färdigt inför våren när rabatterna fylls med tulpaner. Nästa år ska jag nog börja plocka bort blomställningarna på vissa av perennerna som förökar sig kraftigast. I år fick allt vara kvar.

Perennerna klipps ner inför vintervilan för att kunna få ett täcke näring i form av löv/gräs.
Det gillar maskarna... och växterna.

Nerklippta tvillingrabatter med lövtäcket på.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker att man slipper en del sorkar när man klipper ner på hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också att det kan vara så. Vi hoppas på det :)

      Radera

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...