måndag 8 oktober 2018

Kakelugnsskåp


I matsalen har Abovo målat ett kakelugnsskåp som står som en pendang till den gamla kakelugnen.

En grund bestående av bl a van dyke, ultramarin, grön jord, smaragdgrönt och karminrött lades på skåpet. För att få en flammig, lite ojämn yta hade vi de olika blandningarna i tre byttor och målade glasyren genom att variera mellan byttorna för att få en liknande flamning som på kakelugnens glaserade tegel. Det är bra att ha många olika konstnärstuber så man får den variation man eftersträvar. 

Därefter mättes och ritades alla plattor; bottenplattor, platta plattor, hörn- och krönplattor med respektive fog. Även ugnsluckan mättes och ritades in.

Det var lite pyssel med att kopiera mönstret från kakelugnen till skåpskopian, som bleckades upp med en Van Dyke brun lila kulör från karbonpapper. Vi använde oss av sju olika mönster; tre olika rökelsekar placerade random, ibland lite snett, två löpande hund i olika storlekar, rutmönstret på sidan samt äggstav längst ner. 




Samma grund glasyrer som användes i första vändan ströks en gång till, men nu platta för platta.

Därefter målades alla glasyrfärgerna, glasyrer som ska vara transparenta i mönstret. Då får man inte ha något vitt i för då blir det ett täckande resultat. Det känns lite akvarelligt att måla glasyrer.













När allt torkat ordentligt lackade vi skåpet för att uppnå en glansyta liknande den på kakelugnen. Vi använde Ottossons linoljelack. Eftersom det finns en risk för att lacken gulnar lade vi på endast ett lager i nuläget.
















För att få matta, lite tjockare fogar blandades marmorpulver i färgen och linjerna drogs upp på lacken.





Skåpets insida målades med kromoxidgrönt. Man använde ofta starkare färger under rokokon. Den här gröna går väldigt fint mot ljusblått porslin.








Sista handeln läggs på kakelugnsskåpet... 





....och här är förlagan, som står i andra hörnet av rummet. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skogen i hallen

Mora är väldigt mycket hus och trädgård i samspel. Därför ville vi flytta in en del av naturen i hallen genom att måla en 1700-ta...