torsdag 11 maj 2017

Väggfält i norra sovrummet


Detalj över 'trälisten' med ljus in från vänster.
Hela listen består av tre ursprunglinjer (de mörkaste), tre lite
bredare skugglinjer samt två dagerlinjer, de ljusa.
Väljer vi att förstärka slagskuggan under listen blir det ytterligare en skugglinje,
 som kommer dras under den nedersta ursprungslinjen.



Nu har vi kommit en bra bit med att måla enklare väggfält inne i norra sovrummet. Väggfältet består av ett så kallat list- eller ramverk som i vårt fall utgörs av en list- och en spegelimmitation. 
Ofta använder man färger som går ton i ton med bottenkulören vid väggfältsmålning. 
Det gjorde även vi. 

Det är viktigt att tänka igenom hur väggfälten ska placeras innan man börjar jobba. Hos oss är väggen vid fönstret lägre pga snedtaket. Det gör också att vi får en bit sned vägg innan väggen når full höjd. Två extra, smala väggfält fick fylla den ytan. 

Vi gjorde sedan en bedömning över hur stora fälten skulle vara för att det skulle kännas fint. I vårt fall blev det bra med en kant åt alla håll på 10 cm innan första listen, sedan ett mellanrum på 7 cm till spegelns första linje. 







När planeringsarbetet var klart började vi med att mäta och markera med vit penna där linjerna för det så kallade list-eller ramverket skulle placeras. Vi använde inte blyerts, det är enligt Lilian jätte jobbigt att ta bort om man råkar göra fel. 


Vit märkpenna



Linjerna målades sedan med en mörkare nyans av väggkulören caput mortum. Dessa linjer är grunden för det fortsatta illusionsmåleriet. Slutresultatet ska efterlikna en trälist och en spegel (tänk spegeldörrar). 



De tre linjerna till vänster ska bli en list och de två till höger en spegel (tänk dörrspegel).




Del av den stora väggen med ett gammalt väggfält bredvid.


Med linjerna på plats var det dags att få till skuggor och dagrar. Man utgår från fönstret där ljuset kommer ifrån och börjar sedan med att lägga skuggorna med ganska breda penseldrag. Vi använde långa linjaler av trä, lite slitna för rätta känslan och för fint resultat. Med dessa som stöd var det lättare att få till raka linjer. 



Lektion i skuggor och dagrar



Valet av skuggfärg utgår alltså ofta från väggens kulör. Vi provade därför med caput mortum blandat med van dyke brunt, men det blev för hårt. För att bibehålla den mjuka känslan av den rosa färgen valde vi som skuggfärg i stället obränd umbra, som också passar bra ihop med det rosa. 



Lätt som en plätt!



Uppmålade provbitar - små konstverk i sig  



Dagrarna, dvs där ljuset reflekteras på listen, målades i en ljust rosa, dvs väggfärgen plus lite vitt. Rent vita skulle stå för hårt mot bakgrunden. Det är väldigt sällan man använder rent vitt, ofta är den lite bruten.



Detalj av list och spegel. Dagrarna målas som tunna sträck.

En skuggning har lagts över den mittersta mörka linjen av de tre i trälisten. På fackspråk kallas det att man badar linjen.  Det gör att man får en känsla av djup i listen.

Slagskuggan som listen kastar ut på väggen undertill är normalt mycket kraftigare än övriga skuggor i en list och skulle här kunna förstärkas. Det ger också ett djupare intryck. Vi kommer att blanda i kimrök i den obrända umbran när vi lägger den linjen, som ska ligga direkt under den nedersta mörka linjen .



Några väggfält som nästan är klara med en kraftigare slagskugga undertill.




Fält på lite avstånd



Mitt första väggfält, det lilla till vänster bakom dörren...
Obeservera att listen i nästa väggfält går rakt över dörren till kattvinden.


Detalj på min inte helt perfekta skuggning...


...som tur var kunde Lilian gå efter och justera mina nybörjar-skuggor :)
Här ser man hur hon använder linjalen, inte på väggen utan mer som stöd så hon ser linjen hon ska dra.




Ung 1700-tals man målad av Johan Henrik Scheffel inköpt på Bukowskis.
Ramen reparerad av Lilan idag med hjälp av pigment och linolja.
Grunden under förgyllningen går i rött, lagades med caput mortum + van dyke,
guldsatinobel på guldet. Imorgon tar hon med lite guldpulver :)

Observera effekten av slagskuggan på den verkliga bröstlisten i rummet.
Den är mycket mörkare och hårdare än skuggorna som faller på listen.





Här kommer min utlovade bild på den schellack vi använder och på en skonsam förtunning. Schellacken kommer från ABC Färgekonomi och förtunningen från Färgriket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Handmålade Chineserier, del 2

Uppmätning av bilden för anpassning till nya väggen Nu är vi snart färdiga med att 'blecka' alla kritskisser. Det vi gjort är...