torsdag 12 januari 2017

Måleri




Gott Nytt År 2017!

I år skall insidan av nya huset iordningställas. Jag har gjort 'moadboards' på datorn, ett för varje rum, med färg- och materialval.
Sen har vi blött och stött de olika idéerna fram och tillbaka. Det var ganska vågade färgval under rokokon jämfört med dagens förkärlek till vitt. Vi får se hur modiga vi vågar vara...


Samtliga tak och taklister kommer att målas i matt vit linoljefärg.
Den späds med 10% terpentin i första strykningen.
Jag har tänkt måla själv, älskar att måla med linolja. Men det är ganska stora ytor,
så vi får se om jag orkar måla hela huset.





En liter terpentin blandades i denna 9 liters hink med Uula matt vit linoljefärg. 

Jag rollade på färgen, det gick smidigt för den var ganska tunn efter utspädningen.
Sedan gick jag efter med en bred pensel för att få rätt struktur.  

Sovrum och duschrum nr 1. Första strykningen avklarad. Nu får det torka över natten.
Matt linoljefärg torkar mycket snabbare än vanlig. 

Duschrum nr 2 blev också klart idag. Och jag har lite ont i kroppen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...