måndag 16 maj 2016

Vad händer i trädgården?

Under de varma dagarna i förra veckan planterade jag ut en del växter som jag drivit upp inomhus. Det var mest olika salladssorter och grönkål.



Små grönkålsplantor

En vecka tidigare hade jag sått sådant som brukar fungera att så tidigt direkt i bäddarna utomhus. Det var spenat, morot, rädisa, dill och sallad. Jag täckte sådder och växter med fiberduk för bättre tillväxt och eventuellt skydd mot kyla.



Nysått och utplanterat under fiberduk 



Sen kom kallfronten och nu avvaktar jag med fortsatt plantering tills det blir lite varmare igen. Men jag har sått mera sallad och störvaxbönor som ska ut när jorden blir lite varmare.



Direktsådder som börjar titta upp under fiberduken trots det kalla vädret


Förutom sådderna och pysslet med småplantorna så rensar jag ogräs och lägger på ny täckning på de träd och buskar där maskarna ätit upp det vi la på i höstas. Ogräset läggs upp och ner ovanpå täcket. Där får det ligga kvar och torka och bli till täckmaterial. Jag har fått hönsgödsel från granngården som jag lägger på där det behövs, bl a på den nya måbärshäcken, perenna rabatterna och rosorna.


Hallon täckta med sågspån



Jag har även täckt jordgubbarna med sågspån, som vi sparat från rivningen av 60-tals huset. Genom att täcka hela odlingen med det räknar jag med att inte behöva vattna i år.







Efter att ha skördat dagens sparrisar la jag på ca 5 cm sand (0-8mm) på raden. Dels vet jag att sparris egentligen vill växa i sand, dels var det dags att fylla på med något material för att plantorna rest sig ur jorden. Eller egentligen är det väl så att jorden runt plantorna sjunker ihop med åren. Nu får vi se hur de reagerar. Regnet som kommit skadar inte.




Sparrisraden med nytt sandlager på toppen


Sist men inte minst så njuter jag av tulpaner i olika färger som tittar upp på olika ställen i trädgården. Jag försöker att inte bara jobba i trädgården, man måste ju få vila och njuta också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...