lördag 15 augusti 2015

En modern mullbänk!

Vi har nu lagt Hasopor på plats som isolering innanför grundstenarna, som en modern mullbänk. I samband med att vi byggde grunden isolerade vi dessutom med ett 50 cm tjockt lager hasopor 1,5 m ut från huset. Det för att hindra tjälen från att kyla källaren vintertid. Genom dessa åtgärder tar vi tillvara markvärmen, som ju är mer eller mindre konstant nere i källaren. Det kommer också att bli så att vi lagrar värme under sommaren som sedan förbrukas under vintermånaderna. Det blir spännande att se vad källarn kommer ha för naturlig temperatur.

En modern mullbänk! I stället för att fylla upp med mull på insidan grunden fyller vi med Hasopor, gjord av återvunnet glas.


7 kommentarer:

  1. Hej Monica

    Jag har precis fått igenom mitt bygglov på ett nytt timmerhus som jag timmrat själv. Huset kommer att stå på Selaön, strängnäs. Jag vill också bygga grund med hasopor men har förvånansvärt svårt att hitta lösningar på hur det ska göras. Har du kvar dina tekniska ritningar Som du skickade in till kommunen? Jag skulle vara jätteglad om jag kunde få se hur de ser ut. Både grund och vägg och hur du gjorde med ventilation osv. Jag fick bygglovet förra veckan och blev lite häpen när jag såg hur mycket som skulle redovisas. Mvh Oskar

    SvaraRadera
  2. Hej Monica,
    Jag är i ungefär samma situation som Oskar här ovan och skulle uppskatta om du kunde höra av dig till mig på annelie.lagesson@gmail.com om du ser detta :)

    Med varma hälsningar,
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej, även jag letar efter denna information o vore tacksam för information. Scorpica81@yahoo.se

    SvaraRadera
  4. Hej Monica,

    Jag studerar arkitektur på Chalmers och är supernyfiken på er grund!
    Hur tjockt lager Hasopor krävdes på höjden? Hur många kubik behövde ni totalt i er grund, och hur många kvadratmeter är huset på totalt?

    Skulle vara extremt hjälpfullt

    Vänligen,
    Ellen Jonsson

    elljons@net.chalmers.se

    SvaraRadera
  5. Spännande. Hur har det funkat nu när några år har gått? Jag har en äldre stuga på landet som jag fått bygglov att göra två mindre utbyggnader till - kök respektive badrum. Inför det tekniska samrådet vägrar arkitekten att rita något annat än en betongplatta fast jag uttryckligen sagt att jag skulle vilja ha en variant av modern mullbänk med hasopor. Ytterväggarna är bärande och skall muras med lecablock. Snickaren är helt med på min idé. Jag skulle behöva att någon kunde rita en principskiss på hur en sådan grund skulle kunna konstrueras. Men det är lite bråttom. Hör av er claes"snabela"theliander.se

    SvaraRadera
  6. Jag ska bygga ett attrfallsfritidshus och letar information om miljövänliga byggsätt. Snubblande över denna typ av husgrund när jag läste om hasopor. Även jag skulle uppskatta samma info, som de som redan kommenterat. Att det ska vara så svårt att hitta info om miljövänliga byggnadssätt. Vill du maila mig? emma.i.tukia@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Spännande lösning, har grunden fungerat bra? loggar ni på något sätt klimatet i grunden?

    Några synpunkter:
    Fuktdiffusion (ångform) från marken, temperaturskillnaden sommartid mellan utomhusluften och luften i grunden innebär en risk för mögelskador i de trämaterial som utgör den "moderna mullbänken".
    Här borde man enligt mig valt oorganiska material som stödmur, tex lecasten osv.

    Trämaterial ovanför hasopor, tex golvbjälkar påverkas försvinnande lite av diffusionen och bör mer eller minder hålla samma temperatur som utomhusluften sommartid, Konstruktionen fungerar nog bra så länge man inte monterar organiska material ner i "marken", inte isolerar mellan golvbjälkarna och använder diffusionsöppna material som golv, tex trägolv. En plastfolie i schaktbotten, eller radonduk hade minimerat diffusionen från marken och risken för radongas.

    Byggdoktor

    SvaraRadera

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...