måndag 11 april 2016

Vårstädning i trädgården

Nu börjar det våras och man lockas ut av den varma solen. Vi håller som bäst på med vårstädningen i trädgården. Tar lite i taget, jobbar några timmar om dagen och betar av.

Favoritplatsen på trappan!  


Vi glesar ur och klipper buskar. Klasespirea och kornell klipper vi i år ner helt, ca 10 cm ovan jord. Några av de andra buskarna, bl a fläder, bukettapel, prakthäggmispel och doftschersmin tar vi bort grenar undertill och glesar ur.




Klasespirea häcken utmed gräsgården klippte vi ner helt. Närmast i bild ser du sparrisraden.



Vi kör alla grenarna i kompostkvarnen och lägger sedan tillbaka det söndermalda växtavfallet som får bli näringsrikt täckmaterial under buskarna. Genom att täcka får ogräset svårare att ta sig igenom också. Och vi slipper släpa alla grenar till ett eldningsställe.



Här åker kornellens ganska grova grenar ner i vår kompostkvarn.
Vi satsade på en proffsmaskin som skulle orka med lite grövre grenar.





Söndermalda grenar läggs på under busken som direktkompost och täckmaterial mot ogräs.


Jag har inte börjat så utomhus ännu. Vi har minusgrader nattetid fortfarande. Så det får vänta ytterligare några veckor. Jag har börjat förkultivera lite inomhus, april är en bra månad för att så inne. Man vill inte vara för tidig med förkultiveringen, då får man bara rangliga plantor som får svårt att överleva.

Däremot har jag klätt in växthuset med plast i år. Mitt växthus läcker som ett såll och i år ska jag prova och se om jag kan få riktigt mycket tomater. De vill ha det varmt och skönt och det ska de få i år. Jag kommer att ta bort Betongparketten i växthuset och odla tomaterna direkt i sanden under (0-8 mm).  Direkt efter att jag plastat in gick temperaturen upp över 30 grader under dagen när solen låg på. På natten höll den sig strax över nollan då det var minus 3 grader ute, så plasten hjälper inte så mycket mot kylan. Nu får citronverbenan husera där och några andra rörökningar, som klarar lite kyla tills jag fortsätter förbereda för tomater i sommar.




Nya huset står fint i vårsolen, fönstren är fortfarande på måleriverkstan och väntas tillbaka i slutet av april. Nu får vi städa bort allt skräp på framsidan från vinterns arbeten i huset.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...