onsdag 19 oktober 2016

Höstgrävning


Nyanlagt trädgårdsland på gräsmattan med kartonger underst, en massa gräs, hästgödsel och halm som gångar.


Hösten är en underbar tid! I trädgården jobbar jag på med att lägga på organiskt material - och att gräva. Men, det jag gräver är att jag underhåller de 'diken' jag redan har runt de befintliga rabatterna. De är som en ränna som blir en liten spärr för gräsets framfart. 

Jag har också anlagt fem nya odlingsbäddar i förlängningen av landen. Det för att samla alla grönsaker på ett ställe. Här har jag också grävt diken runt hela landet.  Sen har jag lagt på kartonger och papper för att kväva gräset. På kartongen ligger ett tjockt lager gräsklipp som jag sparat för ändamålet. Jag har tur som kan hämta gödsel från granngården. Det är bra att använda när man ska anlägga nya rabatter och land, för det snabbar på förmultningsprocessen. Jag har lagt halm i gångarna mellan odlingsbäddarna. Gångarna är ca 50 cm breda och bäddarna ca 90 cm. Nu återstår bara löven som ska på när de väl fallit och sen får naturen ta hand om nedbrytningen. Förhoppningsvis har jag jord redan i vår, eller så får jag fylla på mer material under nästa säsong för att ha färdig jord året därpå. Jag kommer i alla fall att kunna odla något här under nästa år tror jag.

Jag har också ansat alla klippta häckar så de har en fin form inför vintern - det ser så snyggt ut, speciellt senare, när snön kommer och lägger sig på toppen.



Höststädat i runda rummet. Jag sparar några ringblommor att ta in tills frosten tar dem.
Kantgrävt runt trädet
Två bäddar är täckta igen - för att skydda salladen som fortfarande växer där.


I år har vi haft sååå goda tomater, och njuter fortfarande av egna som fått mogna inomhus.

Gamla och nya huset sett från en färgsprakande prakthäggmispel. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...