fredag 1 juli 2016

Just nu på Mora


Det händer mycket i naturen runt omkring oss nu. Härom dagen träffade vi på den här lilla nyfikna krabaten på ostadiga ben. Så söt! Kalven får max en dag med mamman i hagen innan de blir hämtade och mamman blir mjölkko.  - sånt är livet för en ko. Härligt att ha dem i hagarna runt vårt hus. De är så nyfikna!


Nyfödd kalv på ostadiga ben.


Ängen i den norra delen av trädgården blommar fint nu.   

Våran äng




Det långa gräset ska snart slås med slaghackan och läggas på som täckmaterial under buskar och odlingsbäddar. 

Långt gräs med stigar


Växthuset är i år fullt av tomater, som nu börjat växa lite snabbare. Här behöver jag binda upp varje planta så att de får stöd. Längst bak står en vindruva.

Växthuset fullt med tomater sådda från en färsk tomat som lagts i jord.


Det är skönt med den lilla slangvindan i växthusboden för att snabbt kunna vattna tomaterna lite extra förutom droppbevattningen som de har på automatiken.



Bevattningsautomatik från Hozelock. Den här varianten tycker jag är enkel och bra. Med den kan man ställa in frekvens och bevattningstid.  



Grönkålen växer fint i en av lådorna som jag täcker med fiberduk så att inte kålfjärilens larv ska äta upp den. Det är dock en annan liten snigel (åker- eller skogssnigel) som också gillar grönkålen. Man får gå en vända kvällstid och plocka bort dem. 

Grönkål


Sallad på tillväxt. Hela odlingsbädden är täckt med gräsklipp. På så sätt blir det mindre ogräsrensning och plantorna får bra näring från gräset. Var tredje vecka brukar jag stödvattna med guld-, bokashi-, nässel- eller vallörtsvatten.

Sallad


Förra hösten la vi på ett rejält täcke med organiskt material (mest hackat ängsgräs) på samtliga bärbuskar. Nu står buskarna fulla av kart. 

Krusbär


Sarah Bernard pionerna i full blom. Om man plockar bort skadat och överblommat får man en lång blomning. I år står de bättre med bambupinnar och snören som stöd :)

Pioner på rad


Ett enklare sätt att odla jordgubbar. Det här landet gjorde jag om förra hösten genom att bygga uppåt från gräsmattan. Jag la på tidningar på gräset och ett 10 cm tjockt lager organiskt material från komposten som jag håller på att tömma. Den behövs ju inte längre eftersom jag lägger på allt ogräs och annat direkt på bäddarna. Sedan grävde jag upp och flyttade hela jordgubbsplantor med jord och allt. Slutligen la jag på ett lager löv i höstas.  I våras la jag på ett lager kutterspån som varit isolering i huset vi monterade ner. Sen har jag inte gjort någonting. Ingen bevattning, ingen näring. Och massor av jordgubbar! Jag behöver nog egentligen gräva ett 'dike' mellan odlingen och gräsmattan, så att inte gräset växer in i odlingen. Här har jag precis trimmat at gräset så det ser fint ut. Jag har en så bra, liten och lätthanterad trimmer, så med den blir arbetet väldigt lätt.

Jordgubbar




Doftpionen Sarah Bernardh

Provinsrosorna har också börjat blomma för fullt nere vid bastun. De lyser fint i skymningen.

Doftande engångsblommande provinsrosor på rad



Bladkombinationer i slänten, daglilja, hosta 'Halcyon' och ormbunke. De täcker bra och håller brännässlor och kirskål borta (än så länge).

Daglilja, hosta och ormbunke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...