måndag 6 juni 2016

Frostnätter

Jag kollade inte termometern i morse, men noterade att potatisblasten såg ledsen ut. Tänkte först att den stod lite torrt och bemödade mig med att lägga på svettningsslang och täckmaterial. Sen kom jag på att det måste varit minus trots att vi nu borde gynnas av att ligga nära Morasjön, som höll 22 grader häromdagen. Och mycket riktigt, termometern i växthuset visade på minus 0,5 grader ute som lägst. En av potatisplantorna verkade ha klarat sig bra, alla andra var rätt utslagna. Nu har jag märkt ut den starka, för att kunna spara några potatisar av den och se om de är lite extra motståndskraftiga mot kyla.






Vy bort mot växthuset och det lilla rosenslån trädet - min favorit i trädgården.
Ängsgräset blev också genast mycket finare när all maskros blommat över.


Nu har rosen Poppius börjat blomma :)! Vy från nybygget


Silverpäronet vi satte i höstas har inte utvecklat mycket blad. Jag tror det beror på att den har jämt göra med att utveckla rotsystemet, som var nästan obefintligt när vi sköljt bort att jord. Nu står trädet i sand (0-8) och jag har lagt på ett 10 cm tjockt gräsklippslager och vi vattnar regelbundet. Vi håller tummarna för att det klarar sig.  Vy från nybygget.




Silverpäronet med stödpinnar sett från nybyggets vardagsrum.


I växthuset har vi tagit bort ytterligare två rader Betongparkett för att få plats med mera tomatplantor. De behöver komma i jorden och ur sina små krukor. Jag har ställt upp dem på gruset och i morgon ska de planteras. Upphängningen fixar jag när de börjar dra iväg på höjden.

Växthuset där Betongparketten har fått ge plats åt tomatplantor. 



På södergaveln blommar nävor fint så här års.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...