måndag 23 maj 2016

Äppelblom och vintersquash


Nu blommar aplar och äppelträd för fullt på Mora. Och värmen har kommit tillbaka. Jag jobbar med att sätta ut växter i landen och att rensa ogräs och göra fint.

Jag har tyvärr fått tillbaka en hel del av kirskålen i slänten som jag försökte ta död på under 3 år. De är sååå snabba att skjuta upp bladmassa och därmed begränsa tillväxten på det som står bredvid.



Malus toringo 'John Downie'




Sävstaholms äpplet börjar bli fint, trots mycket dålig grundform med för små grenvinklar.




'Runda rummet' inhägnat med formklippt liguster. Här odlar jag vissa långsamtväxande grönsaker som kål och lök, sommarblommor samt har en bädd som är barnkammare för nya perenner. Åkerö äpplet till vänster vejar för den stora linden bakom och ett gammalt äppelträd blommar i ängen nedanför. 


Broccoli och lök har kommit i jorden. Löken har jag täckt med 3 cm sand (0-8). Squashen flyttade jag till runda rummet från den utsatta och lite omotiverade platsen i gräsmattan. Nu står den under fiberdukstältet bredvid det gamla äppelträdet. En sädesärla hade byggt ett bo i den ihåliga stammen i trädet - vilken trevlig överraskning!

Jag har också gjort iordning en bädd för min vintersquash med ett enkelt klätterstöd. Jag luckrade upp platsen vi har haft ved på där gräset redan var borta. Slog ner tre av de friska störar som vi haft till de hamlade lindarna, som nu klarar att stå utan stöd, och spände upp trädgårdssnöre emellan. Den översta  nivån förankrade jag i garaget och i växthusboden, så att störarna kommer att stå still. Jag planterade mina plantor (vintersquash 'Hubbard Large Blue', musselsquash 'Custard White' och några slingerkrasse) och la på ett lager färskt gräsklipp. Nu är det bara att vattna :) Jag tror att jag ska lägga ut en slang hit, och koppla in automatbevattning. Förhoppningsvis blir det en vacker växtvägg här så småningom.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...